Virtuální realita v architektonické praxi V.

V poslední části našeho seriálu se zabýváme využitím VR při revizi projektu jejím přínosem pro BIM.

Revize projektu a spolupráce

Ve srovnání se softwarem na kontrolu a koordinaci projektů jako je Navisworks nebo Tekla BIMsight jsou podobné nástroje pro virtuální realitu ještě v plenkách. To platí zvláště u virtuální reality, která pracuje přes herní enginy a kde se tudíž klade důraz na vzhled projektu spíše než řešení praktických problémů návrhu a konstrukce.

Ale změna už je na cestě. Zatímco většina herních enginů odstraní metadata, která jsou nutná pro BIM procesy, Autodesk Stingray při přenosu návrhu z Revitu data nejen zachová, ale navíc dovolí uživatelům, aby si prohlédli informace o každém objektu.

Revizto, specializovaný nástroj pro převádění CAD modelů do 3D prostředí, disponuje podobnými funkcemi. Ve VR módu si mohou uživatelé po kliknutí na objekt zjistit relevantní informace, včetně metadat. Nebo si mohou vybrat objekt ze seznamu a přesunout se tam, kde se ve VR modelu objekt nachází. Revizto má také výtečné nástroje ke sledování problémů, které ale zatím ve VR nejsou dostupné. Bylo by zajímavé vidět, jestli se objeví i ve virtuálním světě.

IrisVR Prospect také zachová BIM data při importu modelů z Revitu, i když vývojáři zatím nepřišli s nástroji, které by umožnily s daty pracovat.

Přístup k BIM datům uvnitř VR by představoval obrovskou výhodu. Připomínky k návrhu by se ihned přenesly do BIM modelu a modely by mohly být zobrazeny tematicky, barevně odděleny podle použitého materiálu, velikosti, stavu výstavby nebo dostupnosti v dodavatelském řetězci. IrisVR Prospect nabízí základní možnost tvorby připomínek, kdy uživatelé kreslí v prostoru pomocí ovladačů HTC Vive. Tyto funkce se jistě postupným zavedením VR do praxe ještě rozvinou.

Přestože autor článku nevidí důvod pro VR BIM aplikaci se vším všudy (už jen kvůli zdravotním a bezpečnostním rizikům v případě dlouhodobého užívání headsetů), očekává, že přibydou alespoň základní nástroje. Velice nápomocné by například bylo, kdyby bylo možné měnit rozměry místnosti nebo výšku stropu pouhým pohybem ruky nebo ovladače a nemuset neustále přepínat mezi BIM a VR módy.

VR kopule od společnosti Soluis

Headsety pro virtuální realitu mají jeden problém: jsou zaměřeny na jednotlivce. Revize projektu je oproti tomu něco, co se nejlépe provádí v týmu.

I v případě, kdy by si každý účastník nasadil helmu a pohyboval se v prostředí jednoho modelu, bez očního kontaktu a možnosti pozorovat výraz a řeč těla je komunikace ochuzena o důležité aspekty a je tím pádem méně efektivní – stejně jako například hovor přes Skype bude vždy až na druhém místě po meetingu tváří v tvář.

WorldWiz investuje do VR s možností spolupráce mezi uživateli za použití avatarů, kteří na sebe mohou reagovat. Při rozhodování o návrhu mohou účastníci zvýraznit různé aspekty návrhu pohybem své virtuální ruky nebo ukazovat laserovým ukazovátkem na vybrané objekty. Nespornou výhodou schopnosti vidět vaše kolegy je také to, že do sebe fyzicky nenarazíte (pokud nechcete).Účastníci se samozřejmě nemusí nacházet na stejném místě. V jednom virtuálním prostředí by se klidně mohl sejít architekt z Brna, statik z Plzně a specialista na fasády z Košic.

Virtuální realita nemusí znamenat, že si uživatelé nasadí headset a odříznou se tak od reality. Například společnost Soluis přišla s přenosnou „kopulí,“ do níž promítá obraz s tak vysokým rozlišením, že VR helmy není třeba. Využití najde například během revize návrhu v BIM nebo pro interaktivní práci s 3D modelem. Provozovatel hotelů Radisson například využil Soluis při tvorbě nové generace hotelových interiérů. Promítací kopule stojí v přepočtu kolem 3 000 000 Kč, ale můžete si ji i dlouhodobě nebo krátkodobě pronajmout.

Také další společnosti, jako je WorldViz a Virtalis, se specializují na virtuální realitu promítanou na zeď nebo na tzv. „jeskyně,“ která za pomoci 3D brýlí slibuje zážitek v poměru 1:1. Umíme si představit, že HoloLens od Microsoftu, které propojují fyzickou a virtuální realitu, najdou v blízké budoucnosti využití na staveništi, kde si účastníci projektu promítnou hologram 3D BIM modelu přímo na místě. S použitím rozšířené reality bude možné vidět hotovou budovu na místě, kde se teprve staví.

IrisVR Prospect: přenese model z BIM do VR během pár minut

Závěrem

S příchodem helem Oculus Rift a HTC Vive se z virtuální reality stal menší fenomén. Bylo by chybou odsoudit tyto nové technologie jako pouhý trend, protože zvláště pro oblast stavebnictví, inženýrství a architektury nabízí nové možnosti.

Všichni víme, že s BIM se dá dosáhnout mnohem větší efektivity práce ve všech stadiích projektu. BIM ovšem neklade důraz na formu, prostor a estetiku – prvky, které se soustředí na lidskou stránku architektury – o což se postará právě VR.

Zatímco v současnosti se VR využívá hlavně k zaujetí klienta (což perfektně funguje), opravdová síla této technologie se prokáže v rukou architektky nebo inženýrky (architekta nebo inženýra), která virtuální realitu využije ve prospěch svých návrhů.

Jedna věc je modelovat budovu ve 3D CAD programu, ale mít možnost zažít, jak se v budově budete cítit a jak spolu různé části fungují, je něco úplně jiného. Architekti se mohou „zabydlet“ ve svém návrhu a přijít s novými nápady a postřehy.

Když si navíc ještě představíme, jaké možnosti VR nabízí během revize projektu a při jejím využití přímo na stavbě, spojení „virtuální prototypování“ dostane další rozměr.

K tomu, aby se virtuální realita ujala, je potřeba, aby její ovládání bylo snadné a rychlé. Architekti a inženýři musí mít možnost přenést se do virtuálního prostředí pouhým stisknutím tlačítka, aby bylo možné provádět změny ihned. Pokud vám to zní povědomě, je to proto, že jsme se v podobné situaci nacházeli před deseti lety, kdy šlo o vizualizace. Kdysi bývala tvorba vizualizací dílem specialistů, dnes nám většina CAD/BIM aplikací renderuje vizualizaci jediným stisknutím tlačítka. Autor článku věří, že podobně to bude i s VR, kdy přepínání mezi modelem a jeho virtuální verzí bude rutinní součástí návrhu.

A co je na VR vůbec nejlepší? Můžete si udělat piruetu na kostelní věži a nic vám nehrozí – jen se nezamotejte do kabelů.

Autor: Greg Corke

 

Související články: