Virtuální realita v architektonické praxi IV.

Zdraví a bezpečnost

Pocit nevolnosti a závratě bývaly při používání VR headsetů dost časté. S příchodem nové generace helem, vylepšeného sledování a výkonných pracovních stanic, které zajistí správný FPS, se už s tímto problémem potýkáme mnohem méně. Přesto bychom se ve virtuální realitě neměli moc zabydlovat, alespoň ne nastálo, protože v některých uživatelích prý vyvolává stres, pocit úzkosti, dezorientace a námahu očí kvůli nutnosti soustředit se na pixelizovanou obrazovku. Oculus Rift doporučuje minimálně 10 až 15minutovou přestávku na každých 30 minut užívání.

(Poté, co si autor článku navykl používat HTC Vive po dobu několika měsíců, si na prostředí VR velice přivykl a dezorientace, kterou na začátku lehce pociťoval, po častém používání zmizela. Závratě pociťuje jen v extrémních situacích, jako například při procházce po trámech ve výšce 500m.)

Další potenciální nebezpečí, která uživatelům hrozí, jsou fyzická zranění. Je velmi jednoduché zapomenout na okolní svět, když jste ponořeni do světa VR. Při procházení se architektonickou vizualizací sice asi nehrozí, že budete poskakovat, máchat rukama nebo kopat kolem sebe jako při bitvě s posledním bossem (dosaďte si podle představivosti), ale stejně byste měli být opatrní.

HTC Vive vás před nárazem do zdi upozorní systémem, který vám dá vědět, když se dostanete příliš blízko. I tak se fakt, že se slepě pohybujete po místnosti a za sebou táhnete kabely, neshoduje s bezpečnostními protokoly všech firem, které pak dávají přednost VR vsedě nebo rozšířené realitě (AR).

VR může mít také pozitivní vliv na zdraví. Společnost Human Condition Safety vyvíjí plně imerzivní VR platformu, která má zvýšit bezpečnost pracovníků na stavbě a snížit rizika na pracovišti. S jejich SafeScan softwarem se pracovníci naučí jak správně provést úkoly, zvláště ty nebezpečné, v hyperrealistickém prostředí, které čerpá z dat BIM modelu.

Pohyb a navigace

Protože VR headsety přistanou na hlavě jak nováčkům, tak profesionálům, je nutné, aby navigace na stavbě byla dostatečně jednoduchá. V případě Oculus Riftu uživatelé používají ovladač od Xbox One stejným způsobem jako při hraní 3D her.

Nejpřirozenější formou pohybu je samozřejmě chůze, ale i když vám VR dovolí pohybovat se po místnosti, nestačí to k prohlídce všech částí návrhu. To znamená, že potřebujete způsob navigace mezi prostory budovy.

S TruVision se můžete teleportovat mezi místnostmi stisknutím tlačítka na ovladači Xbox One.

Použití ve vzduchu se vznášejících tlačítek „waypoint“ je populárním způsobem navigace pro uživatele HTC Vive. Například v demu Autodesk Stingray uživatelé namíří virtuální ukazovátko na vznášející se hotspot ve 3D prostoru, který je po kliknutí přenese na místo na něm popsané.

Specialista na BIM ve virtuální realitě IrisVR pracuje na podobném principu s tím, že navigace není omezená na přednastavené lokace. Uživatelé se mohou přemístit kamkoliv, když ve Vive posvítí virtuální „svítilnou“ na některý z povrchů a poté kliknou na tlačítko.

Profesionální specialista na VR WorldViz vyvíjí virtuální budovy v reálném měřítku a jejich „VR v továrním měřítku“ zvládne sledovat až deset uživatelů v prostorách 50 x 50m. Aby toho dosáhla, používá delší kabely, které jsou zavěšeny na stropních trámech a pohybují se s uživatelem.

Trenažery chůze pro virtuální realitu mají potenciál pro VR bez hranic. Infinadeck je trenažer, na němž se uživatel může pohybovat ve všech směrech. Výrobce tvrdí, že umí reagovat na pohyby uživatele, včetně rychlosti a směru, a udržet je tak bezpečně ve středu pásu.

Výzkum iSpacelab kanadské univerzity Simona Frasera pracuje na projektu Motion Chair, kde se uživatel pohybuje ve virtuálním prostředí tak, že se pouze nahne ve směru, kam se chce vydat – jako by seděl na obrovském joysticku.

Uživatel nemusí být limitovaný pouze na průchod mezi místnostmi. Z ptačího pohledu si může budovu prohlédnout shora a poté se teleportovat do místnosti dle volby.

Také starý dobrý „průlet budovou“ je možný. Režim „dronu“ od TruVision s vámi proletí návrhem, včetně zdí.

Autor: Greg Corke

Související články: