Virtuální realita v architektonické praxi I.

S rostoucí dostupností helem pro virtuální realitu jako je Oculus Rift a HTC Vive si virtuální realitu (VR) mohou dovolit architektonické a stavební kanceláře všech velikostí. Greg Corke se vydal na průzkum virtuálního světa a my vám jeho poznatky přineseme v tomto seriálu

Znáte to: architekt si poprvé prochází stavbu a zjišťuje, že prostorově neodpovídá jejím nebo jeho představám. Jakkoli krásný nehybný renderovaný návrh může být, tradiční vizualizace má hranice, přes které ji nepřenese ani kamera ve výši očí nebo nábytek ve správném měřítku.

Hlavní architekt kanceláře Gensler, Hao Ko, ten pocit zná: „Vždycky si to musíte v hlavě poupravit, představit si, jak na vás bude prostor působit,“ říká. „Ve většině případů to dopadne tak, že při prohlížení vlastních projektů stejně žasnu: ‚teda! To je mnohem větší, než jsem čekal.‘ Tohle se prostě stává.“

A tady právě přichází na řadu virtuální realita, míní Hao Ko a ostatní z oboru s ním začínají souhlasit.

VR helmy (používá se pro ně zkratka HMD), jako je Oculus Rift a HTC Vive nabízí možnost změnit způsob, jakým architekti navrhují a představují své projekty předtím, než se realizují. S VR se okamžitě ocitnete v opravdovém trojrozměrném prostředí, kdy perfektně vnímáte rozměry a hloubku a zachováte si prostorové uvědomění, které vám klasické vizualizace, animace nebo fyzické modely nabídnout nemohou.

Vstup do virtuální reality za pomocí HMD dokáže váš mozek zmást natolik, že začnete věřit, že to, co vidíte kolem vás, je opravdové. Demo „Procházka po prkně“ od firmy WorldViz na dubnové konferenci pořádané Nvidií mě natolik vyvedlo z míry, že jsem na místě ztuhl. Přestože jsem věděl, že stojím ve výstavním areálu, nemohl jsem udělat další krok ze strachu, že spadnu. Ten pocit, že jsem někde jinde byl ohromující. Byl jsem přesvědčený, že fyzicky existuji v oné scéně a od toho okamžiku to byl pro mé chápání prohraný boj.

Ten pocit, že jste se opravdu přenesli do jiné reality také dělá z VR vynikající pomůcku, pokud chcete komunikovat vlastní návrh. Klienti často nejsou schopni si uvědomit prostorové vztahy a rozměry z pouhého 2D návrhu nebo 3D modelu. Na virtuální realitu reagují lidé stejně jako na fyzickou budovu.

„Zrovna u nás byl klient, který měl problém představit si, jak budou ve skutečnosti vypadat koncepty, které jsme mu ukazovali,“ vysvětluje pan Ko. „Jakmile jsme mu nasadili VR brýle, vydechl: „Jo takhle! To postavte. To je skvělý. Přesně to, co chci.“

VR může hrát důležitou roli ve všech stadiích projektu, od evaluace počátečních návrhů a jejich předvedení, po úpravy chybných rozhodnutí a předcházení problémů s výstavbou ještě předtím, než se vůbec začne stavět.

Dokonce i na konceptuální úrovni se VR vyplatí jako efektivní způsob k prozkoumávání prostoru – například dopad světla v různou denní nebo roční dobu nebo výhledy z mezipatra. U fyzického modelu nebo modelu v BIM si stále ještě musíte v hlavě představit, jaké to je být uvnitř. U VR to můžete rovnou zažít.

Autodesk Stingray VR

Pohrávání si s nábytkem v Autodesk Stingray

VR software

VR prostředí pro architektonické a stavební projekty jsou tradičně tvořena výkonným profesionálním softwarem od VR vývojářů jako WorldViz Vizard nebo Virtalis Visionary Render.

Jak se ale virtuální realita stává čím dál tím dostupnější, takzvané herní 3D enginy, které se často používají k vývoji First person shooter stříleček, nabízí výkonné a levné (někdy dokonce zdarma) alternativy pro architektonické VR.

VR specialisté TruVision se například spoléhají na Unreal Engine při vytváření svých plně realistických 3D prostředí pro architekty a klienty.

Jde o obousměrný proces – architektonický obsah se zároveň vyvíjí přímo pro populární herní engine. Vývojář softwaru UE4Arch například Unrealu prodává širokou nabídku materiálů a modelů, včetně postelí, stolů a židlí.

Relativně nový herní engine Autodesk Stingray vychází z BitSquid enginu, který Autodesk zakoupil v roce 2014. Nabízí přímé spojení s Autodesk 3ds Max, což znamená velkou výhodu pro specialisty na vizualizace, kteří si umí poradit s 3D modelováním, renderováním a animačním software. Autodesk ale také pracuje na tom, aby technologii zpřístupnil architektům a ostatním uživatelům Revit – konkrétně nový Autodesk LIVE.

Další populární herní engine, který se těší velké oblibě v architektuře, stavebnictví a strojírenství je například Crytech. Newyorský startup IrisVR pak adaptoval herní engine pro Prospect, softwarový nástroj, který rychle přenese SketchUp, Revit a ostatní BIM modely do prostředí VR. Na spolupráci s Revitem je postaven vizualizační nástroj Enscape, který v reálném čase zobrazí váš projekt na standartním displeji nebo ve VR.

Pak jsou tu firmy, které se věnují vývoji softwaru k vykreslování VR panoramat. Na rozdíl od nástrojů popsaných výše, které 3D modely optimalizují pro virtuální realitu, jež lze navigovat v reálném čase, VR panoramata jsou v podstatě širokoúhlé panoramatické obrazy, které vám nabídnou 360° rozhled. Nevýhodou je statická poloha diváka, avšak stereoskopická technologie vás spolehlivě oklame při vnímání hloubky a dodá vynikající kvalitu obrazu.

Na VR panoramata jsou nelepší helmy, které připojíte ke svému smartphonu, jako je Samsung Gear VR nebo Google Cardboard, ale jde to i s Oculus Rift. Panoramata mohou být vykreslena z různých aplikací, včetně Chaos Group V-Ray, Nvidia Iray VR Lite, Autodesk A360 Rendering, Iris VR Scope a Lumion. Ve Vectorworks 2017, které vyšly letos později, mají uživatelé možnost vytvořit panorama velice jednoduše načtením 3D CAD modelu na cloud. Stereoskopický obraz se pak zobrazí ve webovém prohlížeči chytrého telefonu.

V příštím díle se podíváme, jaký hardware je pro VR nejvhodnější a jak převést BIM projekty do VR

Autor: Greg Corke

 

Související články: